Als even niets meer lijkt te kunnen, wat kan dan nog wel?
Een zoektocht naar bijzondere initiatieven.

De Corona Crisis zet zeker ook de economische wereld voor een belangrijk deel in de pauzestand.  Jos Broekman (Creative Director) en Mattijs Kaak (Ditt. officemakers) spreken beurtelings met creatieve ondernemers, stuk voor stuk ervaringsdeskundigen op de werkvloer. Wat is hen overkomen? Hoe houden zij zich staande? Wat doen zij om te voorkomen dat de tijdelijke schok van nú voor hun bedrijf stráks ontaardt in permanente schade?

Heineken en Het Horeca Kantoor

Aan de vooravond van de heropening van de vaderlandse horeca op maandag 1 juni aanstaande hebben we een ontmoeting met Lodewijk Keulen van hospitality organisatie ‘Het Horeca Kantoor’ en met Ernst-Jan van der Wal, tot eind vorig jaar National Sales manager bij Heineken Nederland en verantwoordelijk voor Business Development.

Lodewijk bestiert sinds 2007 samen met zijn compagnons Esgo Kuiper en Krik Wefers Bettink een 15-tal horeca zaken in Groot-Amsterdam, waaronder Bar Spek, Bartack, diverse Eendracht locaties in Weesp, Maarssen en Abcoude, 2 concepten in WTC Amsterdam, De Jonge Haan in Hilversum, De Tafelberg in Blaricum en Tijn Akersloot aan het Zandvoortse strand. Stuk voor stuk mooie en gastvrije zaken, strak gemanaged vanuit een hoofdstedelijk hoofdkantoor en lokaal uitgevoerd door ruim 300 enthousiaste en hardwerkende collega’s. Het bedrijf stond er goed voor, in de startblokken voor een hete en gastvrije zomer.

Ernst-Jan, op zijn beurt, is een Heineken man in hart en nieren, heeft een ‘tour of duty’ van 23 jaar achter de rug en werkt nog steeds met veel plezier met en voor de Nederlandse Horeca. Hij begon destijds bij de afdeling ‘finance’, volgde zijn hart en stapte snel over naar de commerciële kant van het bedrijf. Achtereenvolgens van de lokale markt in Noordwijk, naar het hoofdkantoor in Amsterdam, Rusland, regio directeur Amsterdam, sales directeur Nederland en nu dus Business Development, oftewel met name de introductie van innovaties, advisering en ontwikkeling van vastgoed, het inspelen op de trend van Craft en Speciaal Bier, het verbeteren van bestáande en het initiëren van níeuwe samenwerkingen. Juist dit laatste aspect, samen groeien en samen uitdagingen aangaan, komt in de huidige Covid-19 crisis enorm van pas. Een duo-interview is dan ook volkomen op zijn plaats.

Grote en concrete impact

Waar de een nog in Colombia vakantie vierde en daar vanwege een plotseling opgelegde lockdown haast van straat werd geveegd, zat de ander op het puntje van zijn stoel te luisteren naar de persconferentie van de overheid om te begrijpen wat dit voor ‘zijn’ Heineken en ‘zijn’ Horeca zou betekenen. De impact is groot en zeer concreet. Bij geen andere bedrijfstak lijkt de draagwijdte zo zichtbaar als in de Horeca. De gehele operatie voor maanden gesloten, personeel thuis op de bank, geen gasten over de vloer, geen omzet en zeker ook geen lopende taps en volle tankwagens. Het is heftig en bevreemdend. De beide heren vrezen vooral voor de kleine ondernemers, de vele toeleveranciers, de event organisaties en de culturele sector. De gevolgen voor deze partijen zullen pas later écht zichtbaar worden en kunnen zomaar jaren door etteren. Triest.

Hart onder de riem

Het tweetal heeft vooral zorg voor anderen, zelf  blijven zij strijdbaar. Keulen en van der Wal, allebei hebben zij, ieder op hun eigen manier, actie ondernomen en geholpen, waar dat nodig was.

Ernst-Jan van der Wal: “De eerste dag pakten we de telefoon en staken we  ondernemers een hart onder de riem, meteen ook konden we concrete steun toezeggen. De volgende dag keken we naar wat ons bij Heineken zelf te doen stond. Veiligheid van de medewerkers op 1, op 2  cash-flow management, 3 continuïteit, 4 winst bescherming. Ik ben trots op deze aanpak van Heineken, met name deze benadering gaf de opening om anderen te helpen. Snel konden we ondernemers van advies dienen, betalingen en leningen werden uitgesteld, ten koste van de eigen cash-flow overigens, wij introduceerden daarnaast meerdere initiatieven ter ondersteuning van de bedrijfstak. Het belangrijkste initiatief  (https://www.helpdehoreca.nl/ ) kreeg binnen het Heineken concern zelfs internationaal navolging. Op deze manier kan er overal bij Horeca zaken krediet opgebouwd worden om de gasten vanaf 1 juni weer te laten genieten van hun favoriete bar of restaurant.”

Snelle leercurve

Bij het Horeca Kantoor was er sprake van een hele snelle leercurve. Ook zij hebben dadelijk hun omgeving geholpen met een creatieve blik en met betalingsafspraken. Het eigen closing plan was snel klaar. De uitvoering van dit plan, de communicatie, het toepassen van de NOW, het snijden in de kosten, het accepteren van de pijn en het uitzicht op de toekomst, dit alles gaf zeker onrust. Toch daarna meteen door en vooral kansen grijpen.

Help de HorecaLodewijk Keulen:“We konden nu, zonder de gebruikelijke operationele rompslomp van alledag, 2,5 maand rustig en geconcentreerd aan ons bedrijf werken. Alle open eindjes oplossen, noodzakelijk onderhoud uitvoeren, faciliteren van de volledige overstap op QR bestellen in de zaak, optimaliseren, weeffouten wegwerken. Een gezamenlijke exercitie. Het ene team keek naar het menu, het andere naar de implementatie van business-intelligence tools, een derde pakte een bezem of een verfkwast. De saamhorigheid heeft een oppepper van je welste gehad en nu 1 juni nadert zijn we beter voorbereid dan ooit. Uiteraard hebben ook wij in onze verschillende zaken take-away en delivery opgezet, meestentijds met groot plezier en enorm genoegen. Het heeft de teamspirit levend gehouden, biedt zeker ook een businessmodel voor de toekomst. Het belangrijkste is echter dat we een bestaand plan voor drie jaren nu achter mekaar in 2,5 maand hebben uitgevoerd. Soms moet je durven. We hadden al langer door dat ons Eendracht Concept prima werkt, we wilden dit concept op termijn over meerdere van onze zaken uitrollen. Nu is het startklaar en zo openen we 1 juni niet alleen opnieuw onze vertrouwde zaken, ook starten we Eendracht Hilversum en Eendracht Blaricum en zeker volgen er snel meer.”

Reikhalzend uitkijken naar 1 juni

Beide heren kijken reikhalzend uit naar 1 juni: “We hebben er zin in, als aanbieder maar zeker ook als gast. We zijn benieuwd, hoe het gaat uitpakken en of mensen zich aan de regels houden of dat oude automatismen er weer snel insluipen. Tot nu toe hebben we ons voor Nederlandse maatstaven allemaal goed aan de maatregelen gehouden, dus waarom zou dat in de horeca dan ook niet kunnen. Hoe beter het gaat, hoe sneller de huidige maatregelen kunnen versoepelen, hoe vlotter vervolgens een echt gezonde horeca mogelijk is.”

Tot die tijd gaat Lodewijk Keulen in zijn bedrijf hard aan de bak en blijft Heineken in de persoon van Ernst-Jan van der Wal actief en creatief meekijken, om maar eens wat te noemen naar het terrassenplan voor de Nieuwmarkt in Amsterdam bijvoorbeeld.  “Alle beschikbare expertise en middelen staan wat ons betreft ter beschikking van Horeca Nederland.”

Wil je meer weten over Lodewijk Keulen, Het Horeca Kantoor, Ernst-Jan van der Wal of Heineken, kijk dan op:

Cafe de Eendracht

Leave a Reply