Als even niets meer lijkt te kunnen, wat kan dan nog wel?
Een zoektocht naar bijzondere initiatieven.

De Corona Crisis zet zeker ook de economische wereld voor een belangrijk deel in de pauzestand.  Jos Broekman (Creative Director) en Mattijs Kaak (Ditt. officemakers) spreken beurtelings met creatieve ondernemers, stuk voor stuk ervaringsdeskundigen op de werkvloer. Wat is hen overkomen? Hoe houden zij zich staande? Wat doen zij om te voorkomen dat de tijdelijke schok van nú voor hun bedrijf stráks ontaardt in permanente schade?

Van vroegere diamantbeurs naar mixed use

Vandaag een ontmoeting met Thomas Zwart. Zijn liefde voor flexwerken en variabele kantoorconcepten ontwikkelde hij aanvankelijk bij Regus van IWG. Hij was meteen verkocht. Thomas verbond zijn naam en inzet achtereenvolgens aan meerdere succesvolle concepten als MSO van Merin en HNK van NSI.

Uiteindelijk landde hij bij Capital C, volgens eigen zeggen het ultieme Mixed Use Kantoorconcept, gevestigd in de vroegere Diamantbeurs aan de Wibautstraat in Amsterdam, thuisbasis voor Grand Café en Restaurant ‘Stan&Co’, een galerie, diverse voorzieningen voor co-working, een aantal kleine kantoren voor creatieve bedrijven, meerdere vergaderzalen ontworpen door kunstenaars, plus op de bovenste twee verdiepingen een imponerend Event Center. De herontwikkeling combineert op deze plek ‘oud’ en ‘nieuw’ perfect.

Vastgoedman Cor van Zadelhoff en media ondernemer Willem Sijthoff kochten dit monumentale pand en legden in onderlinge wisselwerking de basis voor een creatieve hotspot. Waar Zadelhoff wellicht als huurder aan een bank dacht, zocht Sijthoff de connectie met de wereld van de media en het entertainment. Juist dit spanningsveld leidde tot verrassende inzichten en conceptuele invullingen. Thomas Zwart is trots op het resultaat, voelt zich op deze plek als een vis in het water.

Thomas Zwart en Mattijs Kaak

Op volle toeren

Na drie en een half jaar non-stop verbouwen, ontwikkelen en inrichten draaiden we in het begin van dit jaar op volle toeren. De kantoren waren voor 100% in gebruik, een en al dynamiek en actie bij Stan&Co, in de vergaderzalen en op de event kalender. De door ons gewenste doelgroep vulde het gebouw: creatievelingen, ondernemers, corporates, reclame, media, entertainment, zeker ook de spreekwoordelijke ‘fuck-ups, van tijd tot tijd zijn onlosmakelijk verbonden aan deze wereld. We draaiden als een tierelier. Echt lekker.

Toen…… Corona. Alles met zorg opgebouwd, binnen 2 dagen stuk. In een moordend tempo werden events van de ene op de andere dag gecanceld. Gelukkig ‘uitstel’, geen ‘afstel’. Evengoed een enorme impact: de omzet voor 2020 is weg en komt niet meer terug. Wij willen onze huurders binnenboord houden en werken dus ruimhartig mee, waar uitstel of financiële aanpassingen nodig zijn. In het hele gebouw werkt jan en alleman keihard om de eigen tent in de lucht te houden. Wij helpen, waar we kunnen en hopen uiteraard vurig op herstel. Ondertussen lopen ook wij zelf risico. Immers als een bedrijf ondanks alle steun en inspanningen tóch omvalt, incasseren wij dubbel verlies: omzet weg, huurder weg. Ook voor onszelf is het tricky: als exploitant zijn ook wij nu eenmaal ‘gewoon’ huur verschuldigd.

Virtueel podium

Enerverend. Ik heb zeker wakker gelegen. Snel had ik in de gaten, dat we ‘iets’ móesten doen, kónden doen. Onze klanten hebben klanten nodig en gebruikten voorheen ons podium om hun publiek te bereiken. Het fysieke podium hapert. In plaats daarvan bieden wij nu een digitaal, of beter gezegd, een virtueel podium. Geholpen door onze AV-partner Bourgogne bouwden we binnen 48 uur een complete studio, van waaruit onze klanten ‘on line’ hun boodschap kunnen verkondigen. Aldus blijven zij bij hun eigen publiek ‘in the picture’. Een gouden greep. Plenty uitzendingen, een positief geluid. De verdiensten staan niet in verhouding tot reguliere events maar het betekent wél innovatie, dynamiek, aanwas van nieuwe mensen, naamsbekendheid, werk, drukte voor onze eigen mensen en extra aandacht voor ons succesvolle creatieve mixed use concept. Vanuit de horecabranche wordt ‘een rondje van de zaak’ geboden, de reclamewereld is vertegenwoordigd met Adformatie Connects, ook het vastgoed heeft via Talk of the Town van Provada en Vastgoedmarkt de weg ‘on-line’ weten te vinden, mooie bedrijven als Greetz en Wereldhave maken eigen ‘producties’. Heel cool allemaal.

Coronamaatregel: markeringen op de vloer

Onze focus richt zich nu ook op de stapsgewijze versoepeling van economische activiteiten. Echter: misschien kan en mag er langzamerhand wel weer het een en ander, het oude niveau zal niet snel worden bereikt. Veel is nog onmogelijk, alles moet kleinschaliger, zorgvuldiger. Met z’n allen gezellig aan de bar staan bijvoorbeeld: vergeet het maar. Events?: vóór Corona met zo’n  400 mensen, nu maximaal 30, straks misschien 100. De nieuwe richtlijnen doen de vergadercapaciteit inkrimpen: een zaal voor oorspronkelijk 60 personen blijkt met veel passen en meten nu nog maar plaats te kunnen bieden aan ten hoogste 23 gebruikers.

Ook hier zetten we in op creativiteit. We maken vergaderzalen slimmer en vooral visueler. Top notch schermen verbinden alles en iedereen. Nieuwe technieken faciliteren bereik en aanwezigheid op meerdere plekken tegelijk. Kersvers aangetrokken producers, regisseurs en technici leiden alles in goede banen. De studio is zeker een blijvertje. De inbreng van deze doorgewinterde professionals staat garant voor de min of meer uit nood geboren versnelde nieuwe ontwikkelingen.

Bezinning en reflectie

Daarnaast nemen wij zeker ook tijd voor bezinning en reflectie. Ons bedrijf heeft het zwaar te verduren. Het is noodzaak onszelf ‘opnieuw uit te vinden’. De nieuwe oude klokkentoren van de Diamantbeurs is hiervoor de aangewezen plek. Team en directieleden komen in de lounge bijeen, omringd door 2500 ‘stille’ klokken, volgt eerst tot bezinning en relativering. Na een dergelijk ‘Eureka’ moment wordt vervolgens een verdieping daarboven op ‘state of the art’ plekken hard en geïnspireerd gewerkt aan plannen voor de toekomst. Nieuwe kansrijke ideeën worden na afloop in ons eigen restaurant gevierd aan een ‘family’ tafel. En hoe je het ook wendt of keert….zoals al deze klokken bij Capital C. tikken, tikken ze nergens. Corona krijgt ons er niet onder.

Wil je meer weten over thomas Zwart en/of CapitalC., kijk dan op https://www.linkedin.com/in/thomaszwart/?originalSubdomain=nl of https://capitalc.amsterdam/

Leave a Reply