In het derde artikel van de serie ‘Werken in tijden van Corona’ spreken we Stan Thijssen, managing director van ‘Ocean Outdoor Nederland’, een bedrijf gespecialiseerd in outdoor advertising.

Jos Broekman (Creative Director) en Mattijs Kaak (Ditt.officemakers) spreken beurtelings met creatieve ondernemers, stuk voor stuk ervaringsdeskundigen op de werkvloer. Wat is hen overkomen? Hoe houden zij zich staande? Wat doen zij om te voorkomen dat de tijdelijke schok van nú voor hun bedrijf stráks ontaardt in permanente schade?

Reclame buitenshuis

In de Parnassustoren tussen Amsterdam Oud Zuid en de Zuidas ontmoeten wij Stan Thijssen, managing director van Ocean Outdoor Nederland, een bedrijf gespecialiseerd in advertising buitenshuis. Met een landelijk netwerk van 163 locaties, 283 schermen en displays bereikt Ocean normaliter dagelijks meer dan 20 miljoen contacten. Trefzeker koppelen zij, met respect voor eenieders privacy, de specifieke inhoud van een reclame boodschap aan de aanwezigheid van een specifieke doelgroep. De huur voor de locaties waar zij hun boodschappen uitdragen wordt bepaald door het aantal passanten, contactmomenten en type doelgroep: wie is waar wanneer?

‘Hele wereld lag voor ons open’

“Het fenomeen buitenreclame is enorm in ontwikkeling, de markt idem dito. Ocean Outdoor is een van oorsprong Engels bedrijf. Om de Europese positie te verstevigen namen de Britten via een zogenoemde ‘double Dutch’ actie hier te lande Interbest en Ngage Media over. Zondag 1 maart jongstleden openden wij ons eerste gezamenlijke kantoor. Enthousiast schoten wij uit de startblokken. Constructieve samenwerking van twee elkaar hiervoor bekende bedrijven, frisse ideeën, een grote vraag vanuit de markt, een nieuw élan. Vanuit ons kantoor hier in de Parnassus keken wij uit over Amsterdam, de hele wereld echter lag voor ons open,” aldus Thijssen.

Lockdown

Maar toen kwam vrijwel direct de lockdown. “Adverteren is van oudsher een conjunctuur gevoelige business. Wat we nu meemaken is zonder weerga. De parallel met de kredietcrisis van een paar jaar terug gaat niet op. Tóen omzetverlies van 30%, nú een terugval naar 10 à 20% van onze initiële doelstellingen. Praktisch rock bottom. Ik heb er geen ander woord voor. Onze adverteerders houden de hand op de knip. Onze doelgroep zit thuis. De steden, de winkelstraten, de snelwegen, het OV.: leeg, nauwelijks een mens te bekennen. Voor wie adverteren, als er niemand is?”

Thijssen vervolgt: “Daarbij het morele dilemma. Gezien de impact van de crisis lijken sommige commerciële reclameboodschappen over het algemeen misschien even iets minder kies. Adverteerders zijn terughoudend en bang om de plank mis te slaan, ze zijn bezorgd in het maatschappelijk debat de publieke opinie tegen te krijgen.”

Gesprek aan gaan

Wat nu? Wat kan Ocean Outdoor nog wél? Zeker niet bij de pakken neerzitten, zegt Thijssen. “Allereerst het gesprek met de verhuurders van onze locaties aangaan. Onze normale target audience werkt of leert overeenkomstig de maatregelen van de overheid grotendeels thuis en handhaaft social distancing. Minder buitenreclame, geen inkomsten, maar wel de gebruikelijke hoge kosten. Verhuurders van locaties, waaronder vastgoedbeleggers, exploitanten van winkelcentra en vervoerbedrijven verlenen soms kortingen, geven uitstel van betalingen, een enkeling soms zelfs afstel. We zitten in hetzelfde schuitje. Niemand wil omslaan.”

“Dit geldt ook voor onze adverteerders. Als zij nu massaal kopje ondergaan, hebben wij straks geen klanten meer. Op onze beurt en op onze manier helpen wij, waar wij kunnen. Wij houden schermen beschikbaar voor adverteerders die nog wél actief kunnen zijn: klusmarkten, tuincentra, de food sector. In overleg met een aantal brancheorganisaties sturen wij daarnaast positieve boodschappen de wereld in. Wij hebben namelijk het Ocean MKB Steunfonds met succes geïnitieerd. Na ruim twee weken waren er al ruim 100 aanmeldingen. Onze schermen staan op strategische plekken en blijken effectief.”

“Samen moeten we hier doorheen”

Thijssen zegt tot slot: “Wij doen dit met overtuiging: samen moeten wij hier immers doorheen. Niet onbelangrijk voor onszelf: onze mensen blijven actief, ons bedrijf alert. Ondertussen werken we er hard aan eventuele bugs in onze systemen te verbeteren. We versterken de onderlinge samenwerking, onderzoeken hoe wij onze inzet straks na de crisis nog efficiënter kunnen maken. Wij zien zeker mogelijkheden in de toekomst nog gerichter te kunnen adverteren, willen daarnaast ook ná corona op onze schermen blijvend ruimte creëren voor ideëel getinte boodschappen. Natuurlijk: wij kijken reikhalzend uit naar een hernieuwde openstelling van de markten, maar wij willen de lessen uit deze periode zeker niet vergeten.”

Wil je meer weten over Stan Thijssen en Ocean Outdoor Nederland kijk dan op: https://www.oceanoutdoor.nl/ of linkedin.com/in/stan-thijssen-a7238412 of https://www.oceanoutdoor.nl/nieuws/meer-dan-100-aanmeldingen-ocean-mkb-steunfonds/

De Parnassustoren: https://www.royalpropertiesgroup.com/portfolio-item/parnassus-tower/

Leave a Reply