Als even niets kan, wat kan dan wel? Ditt gaat op zoek naar bijzondere initiatieven.

Net zoals iedereen in ons land volgt Ditt. officemakers de huidige coronacrisis met aandacht en betrokkenheid. Wij zijn onder de indruk van de inzet, de slagvaardigheid en de professionaliteit van hulpverleners en wetenschappers uit met name de medische hoek. Wij respecteren de maatregelen van de ‘intelligente lockdown’. Veiligheid en gezondheid op 1!

Daarnaast en hoewel van een geheel andere orde, zijn wij zeker ook onder de indruk van de houding van een groot aantal creatieve ondernemers. Zij helpen, waar zij helpen kunnen. Zoeken zelf naar mogelijkheden hun bedrijf en hun werknemers zonder al te veel kleerscheuren door deze zware periode heen te loodsen.

Jos Broekman (Creative Director ) en Mattijs Kaak (partner Ditt.) richten in een wekelijkse column de focus op personen met creatieve overlevingsstrategieën, met een visie gericht op de toekomst.

Wij hanteren hierbij 3 eenvoudige invalshoeken:

  • Wat is jou overkomen?
  • Hoe overleef je?
  • Wat heb je geleerd met het oog op de tijd na de crisis?

Wij koesteren overigens de hoop dat de column in deze vorm een niet al te lang leven beschoren zal zijn. Hoe sneller ‘back to normal’ hoe liever het ons is. Ook aan dat proces van herstel willen wij aandacht besteden. Tot het zover is, zijn we erg nieuwsgierig naar mooie initiatieven.

 

Wij spreken met Jan Stuurman, mede-eigenaar van de Amsterdamse Hotel-en Restaurantketen ‘Hotel V’ en ‘The Lobby’.

“Je raast met grote snelheid over een autoweg, plotseling crasht de motor onder de motorkap. Paniek. Door de jaren heen een stabiele bezetting van 90%, dan van de ene op de andere dag krap 1%. Leegloop. Stilstand. Zelfs na 9/11 waren de gevolgen niet zo immens. Ongekend. Mensen blijven thuis, reizen worden gecanceld, niet meer geboekt, laat staan ondernomen. Het is niet louter een kwestie van ‘niet mogen’ of ‘niet durven’, mensen ‘willen’ niet meer.

Het is de vraag of deze houding na de crisis snel zal veranderen. Pakken mensen opnieuw hun koffer, wordt ‘buitenshuis’ eten als vanouds de trend of is ‘thuis eten’ blijvend herontdekt.

Wij willen ‘overleven’. Geloof me, we denken hierbij niet ‘zomaar’ aan ons eigen belang. Natuurlijk willen wij ons bedrijf door de crisis loodsen. In de eerste plaats echter ook onze medewerkers. Ons streven is: houd de moraal hoog, het elan intact, de motivatie levend. Zeker: alle steunmaatregelen van de kant van de overheid zijn mooi en zullen ongetwijfeld helpen. In ons bedrijf moeten en willen wij zelf en met elkaar aan het werk blijven, toegewijd en enthousiast als altijd. De puike vorm van gisteren willen wij handhaven. Wij houden de troepen bij elkaar, creëren alternatieve mogelijkheden. Uiteraard te allen tijde met inachtneming van de huidige maatregelen.”

Nieuwe concepten

Ons restaurantconcept ‘The Lobby’ maakte à la minute de logische stap naar ‘Take-away’. Niet doorsnee, maar in eigen stijl: prima gerechten, stijlvolle verpakkingsmaterialen, een playlist, kaarsen, een handzeepje van de eigen geurlijn. Een doorslaand succes.

Dan Hotel V. Een compleet nieuw concept. ‘V-Works’: ’s nachts slapen,  overdag werken. Een hotelkamer alleen voor overdag, 9 tot 5, vroeger, later, wat je wil. Een ‘top-of-the-bill’ werkomgeving tegen een hele zachte prijs. Alle voordelen van ons hotel: ruime parkeergelegenheid, gastvrije ontvangst, snel internet, koffie met onbeperkte ‘refill’, roomservice via ‘The Lobby’. Eerst en vooral een goed ingerichte, rustige werkplek, een uitstekend bed voor een powernap, binnenkort à la carte bureaustoelen. Overdag werken, ’s avonds naar huis.

“Thuis tegen de muren vliegen”

Wij ontdekken een duidelijke doelgroep. Mensen die thuis tegen de muren vliegen, normaal voortdurend ‘en route’, gewend overal en nergens te werken. Schrijvers, acteurs, theatermakers, ondernemers, juristen, it’ers, vogels van diverse pluimage. Overdag bij ons een aantal uren geconcentreerd aan de slag, daarna volop energie voor de ‘thuisschool’.”

Het concept van ‘V-works’ staat ons inziens als een huis, biedt een oplossing voor de huidige impasse. Het concept lijkt toekomstbestendig. De ‘take-away’ ongetwijfeld. Het ‘thuisdiner’ als blijvend onderdeel van sociale patronen. ‘V-works’, nu uit nood ontstaan, in de toekomst ‘stand-alone’ concept, dan wel uitbreiding op de bestaande dienstverlening. Specifieke werkkamers met ruime verblijfstijden voor overdag, een en ander in combinatie met ruimte voor vergaderingen, seminars en werklunches.

Een perfecte mix

Een omkering lijkt niet ondenkbaar. Nu van hotel naar ‘part-time’ kantoor.  Straks mogelijk een kantoor deels omgeturnd tot hotel. Jan Stuurman speelt met het idee van “V-office’, in een gastvrije sfeer en onder één dak, werken, ontmoeten, slapen, eten. Een perfecte mix. Long of short stay en werken en of slapen.

 

Waar het ons in deze column vooral om gaat: de immer goedlachse en positief ingestelde Jan Stuurman zit niet bij de pakken neer, hij houdt zijn mensen aan het werk, genereert voor zijn bedrijf omzet, maakt in deze treurige tijden medewerkers en gasten een beetje blij, houdt de blik gericht op de toekomst. Corona gaat voorbij, er komen ‘betere tijden’. Zeker en vast.

 

Wil je meer weten over Jan Stuurman en Hotel V, volg dan zijn dagboek op https://www.entreemagazine.nl/nieuws/branchenieuws/dag-17-de-dagen-kwijt33336 of kijk op https://hotelv.com/nl/

Heb je een mooi initiatief dat ook aandacht verdient in deze serie ‘Werken in tijden van corona’? Neem dan contact op met Ditt via dit formulier.

Leave a Reply