Als enige Nederlandse Design & Build-partij maakt Ditt Officemakers gebruik van Audiem, een innovatieve data-analysetool. Medeoprichter Chris Moriarty vertelt over Wellbeing en hoe het van oorsprong Engelse Audiem daaraan bijdraagt.
“Werkervaringen verbeteren en de werkplek zelf verbeteren. Dat zijn onze kerndoelen,” zegt Chris. “Die bereiken we door bedrijven te helpen om beter onderzoek te doen.” Dat begint bij vragen stellen, vaak via kwalitatieve methoden. “Onze eerste stap is: uitzoeken hoe we soepel overschakelen van keuzevakjes aanvinken naar open vragen stellen, die medewerkers aansporen om hun verhaal te vertellen.”
Marketingonderzoek gaat vaak anders, legt Chris uit. “Dan observeer je gedrag: mensen klikken wel hierop, maar niet dáárop. Prima, maar dan weet je nog niet waarom ze die keuze maken of hoe ze zich daarbij voelen. Daarvoor moet je mensen zelf aan het woord laten.”
Organisaties doen dat vaak niet omdat het veel tijd kost, en heel arbeidsintensief is. “Audiem biedt de kwaliteit van dat type onderzoek, maar verwerkt de antwoorden veel sneller, ongeacht hoe de feedback binnenkomt. Dat kan via vragenformulieren, maar ook via geschreven antwoorden of QR-codes. Iedereen weet dat kleine, storende details kunnen uitgroeien tot grote frustraties. Wij sporen mensen aan om die bezwaren direct te melden via QR-codes. Daar komt snel feedback op, zodat medewerkers zich altijd gehoord voelen.”
Die manier van vragen en luisteren leidt tot gerichte antwoorden, en daarom tot “de beste inzichten die er zijn. Kijk, als duizend mensen zeggen dat de koffie niet lekker is, weet je nog steeds niet precies wat het probleem is. De koffie zelf? Het apparaat? De temperatuur?”
Audiem identificeert het verhaal achter de feedback, en presenteert dat zo toegankelijk mogelijk. “Daardoor kun je de behoeften van je medewerkers écht inlossen. Daar worden zij weer gelukkiger van, waardoor ze nóg beter werk leveren. Meer Wellbeing over de gehele linie.”
“Daar worden zij weer gelukkiger van, waardoor ze nóg beter werk leveren. Meer Well-being over de gehele linie.”
Klinkt goed, in theorie. En de praktijk? Ditt Officemakers heeft Audiem recent ook in de eigen kantoren gebruikt en de resultaten van de analyses direct doorgevoerd. De feedback van Ditt’s eigen mensen bleek al op korte termijn te leiden tot kantoren waarin het inderdaad nóg prettiger werken is.
Geen betere graadmeter voor Wellbeing dan ervaringen van je eigen mensen.
“Pas als je mensen écht aan het woord laat weet je waarom ze een bepaalde keuze maken en hoe ze zich daarbij voelen.”
Enthousiast geworden na het lezen van dit bericht? Plan dan hier geheel vrijblijvend een adviesgesprek in met onze specialisten. Wij helpen je o.a. graag met jullie nieuwe kantoorinrichting!