Skip to main content

Als even niets meer lijkt te kunnen, wat kan dan nog wel?
Een zoektocht naar bijzondere initiatieven.

De Corona Crisis zet zeker ook de economische wereld voor een belangrijk deel in de pauzestand.  Jos Broekman (Creative Director) en Mattijs Kaak (Ditt.officemakers) spreken beurtelings met creatieve ondernemers, stuk voor stuk ervaringsdeskundigen op de werkvloer. Wat is hen overkomen? Hoe houden zij zich staande? Wat doen zij om te voorkomen dat de tijdelijke schok van nú voor hun bedrijf stráks ontaardt in permanente schade?

Van schemergebied naar reguliere winkelstraten

Vandaag ontmoeten wij Audrey van Ham, CEO van erotiek bedrijf Christine le Duc. In deze ‘coronareeks’ ons eerste gesprek-op-afstand. Audrey woont immers in België en mag de grens niet over. Twee jaar geleden nam zij samen met haar partner het bedrijf over van marktleider Beate Uhse. De naam bleef gehandhaafd. De vrouw van Hans Hartog, eind jaren ’60 de Volendamse oprichter van het bedrijf, heette Tine, Tine werd Christine, Hartog le Duc en voilà. Als eerste haalde deze pionier destijds een bedrijf met dit assortiment uit het schemergebied van de Wallen en vestigde hij zich in reguliere winkelstraten, naast bijvoorbeeld de Hema of de Blokker.

Eerst in de Amsterdamse Reguliersdwarsstraat, vervolgens groeide het bedrijf in de jaren ’70/80 uit tot een landelijk netwerk met zo’n 60 winkels. Na het boek en de daaropvolgende verfilming van ‘Fifty Grades of Grey’ nam de belangstelling voor erotische artikelen de laatste jaren significant toe. Nu vooral ook via online aankopen. In verhouding tot de concurrentie meent Christine le Duc zich te onderscheiden door hoge kwaliteit, een elegante aanpak én persoonlijk advies van gepassioneerde verkoopsters. Naast het gekende aanbod heeft het bedrijf een eigen productlijn met Christine le Duc artikelen, verkrijgbaar bij Bol, Etos en Wehkamp.

Online verkopen verdrievoudigd

“Over het succes van webwinkels in deze ‘coronatijd’ doen veel ‘hosannah-verhalen’ de ronde, zeker over een bedrijf als het onze. Onze online verkopen zijn de afgelopen twee maanden inderdaad van de ene op de andere dag zo’n beetje verdrievoudigd. Een zegen en een vloek. Onze fysieke winkels zijn in overleg met medewerkers en franchisenemers direct in het begin van de crisis gesloten. De veiligheid kwam in het geding en het geven van persoonlijk advies bleek onder deze omstandigheden sowieso lastig. Nu zijn onze winkels weer open, maar de omzet stond echter lange tijd op nul en de vaste lasten bleven ondertussen gelijk.”

“Aangezien ‘online’ een andere kostenstructuur kent, vangen deze online inkomsten het omzetverlies van de winkels slechts gedeeltelijk op. Volgens de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkgelegenheid vallen on- en offline activiteiten onder één bedrijf. Dus komen wij uit op een matige compensatie voor het verlies van omzet en vaste uitgaven.”

Raad & Daad hotline en livesessies

“We zitten absoluut niet bij de pakken neer. Het in de winkel geven van persoonlijke adviezen doen we nu ook online. We zijn gestart met een ‘Raad & Daad hotline’. Wij werken hiervoor samen met seksuoloog Astrid Kremers. Via de hulplijn helpen we mensen, die samen of alleen thuis zitten en op seksgebied problemen ondervinden. De hele dag op elkaars lip, de kinderen constant aanwezig, spanningen alom. Onze adviseurs bieden een luisterend oor, geven tips voor intimiteit op afstand, raden geschikte love toys, lingerie of spannende spellen aan voor nieuwe energie en seksuele inspiratie. Bij echt serieuze problemen verwijzen wij door naar deskundige Astrid Kremers.”

“Verder organiseren wij via onze Facebookpagina @christineleduc.nl livesessies onder de noemer ‘Achter Gesloten Deuren’. Elke sessie met een ander thema zoals ‘Experimenten voor koppels’ of ‘Single in tijden van corona’. Realtime vragen van volgers plus van onze kant online advies. De categorie singles vereenzaamt sterk, op deze manier kunnen zij samen spannende ideeën opdoen. Wij merken zeker dat wij door deze nieuwe initiatieven een maatschappelijke functie vervullen, relaties blijven wellicht mede door onze service in stand. In het algemeen draagt een goed seksleven immers bij aan menselijk geluk, zeker in deze tijd.”

 

 

Christine le Duc - foto uit de tijd voor de corona crisisHernieuwde energie

“Min of meer uit nood geboren ontwikkelen wij aldus creatieve inzichten en krijgen wij hernieuwde energie. Na ‘corona’ gaan we zeker op deze voet voort. De winkels zullen nog meer een verlengstuk worden van ons online product. Het assortiment is groot, de maatverschillen in bijvoorbeeld lingerie vormen een uitdaging. In de winkels kan onmogelijk alles op voorraad aanwezig zijn. Wél kunnen klanten daar als vanouds terecht voor het als belangrijk ervaren persoonlijke advies van onze specialisten, voor een eerste kennismaking met de producten en voor events/workshops. Daarnaast richten we à la Coolblue online portals in voor de uiteindelijke bestellingen, die vervolgens discreet worden thuisbezorgd. In de toekomst blijven de winkels een belangrijk onderdeel van ons concept. Wellicht zal de functie enigszins veranderen richting mono branchstores. We oriënteren ons ook op de mogelijkheid van ‘shop-in-shop’ formules bij andere ketens. Momenteel zijn we succesvol actief bij o.a. Wehkamp en Etos.”

Persoonlijk en deskundig advies is meerwaarde

Tot besluit zegt Van Ham: “We beleven uitdagende tijden. Wij leren veel. Door dicht bij ons onszelf te blijven en door aan onze klanten persoonlijke en deskundige adviezen te kunnen blijven verstrekken bieden wij duidelijk echte meerwaarde. Op deze manier slaan wij ons door deze tijd heen en zien wij perspectief voor de toekomst. De volgende overwegingen wil ik graag meegeven aan mijn collega ondernemers: blijf rustig, maak het niet te ingewikkeld, wees creatief, werk hard en zorg dat je dicht bij jezelf blijft. In de meeste gevallen komt het dan heus wel goed.”

Wil je meer weten over Audrey van Ham en Christine Le Duc kijk dan op: https://www.linkedin.com/in/audrey-van-ham-2436511/ of https://www.christineleduc.nl/.